Besparen na de vakantie

De vakantie is voorbij en de meeste mensen zijn alweer begonnen met thuiswerken of gaan op gezette tijden werken op kantoor, winkel of praktijk. Gelukkig hebben we de foto’s nog om af en toe eens terug te kijken naar dat moment dat je lekker in de zon lag in de achtertuin – of voorzichtig een uitstapje naar het buitenland maakte, zoals sommigen deden. De een begint in het nieuwe seizoen aan een grote schoonmaak, een ander kijkt uit naar de volgende vakantie of neemt de eigen financiële situatie weer eens onder de loep.

Is de tijd aangebroken om van energieleverancier te wisselen of gaan we nu toch over naar zonnepanelen? Vaak is de mogelijkheid om geld te besparen op de energierekening veel simpeler. Want wat je niet verbruikt, hoef je niet te betalen. Een flinke investering is dus niet altijd nodig en er zijn ook andere mogelijkheden om kosten te besparen. Denk aan een waterbesparende douchekop, apparaten niet op standby maar helemaal uitzetten, en het vervangen van de lampen door LED. Een LED-lamp is namelijk 85% zuiniger dan een gloeilamp en 75% zuiniger dan een halogeenlamp. Daar komt nog eens bij dat een LED-lamp veel langer mee gaat, tot wel 9x langer dan een gloeilamp. Hierdoor hoef je niet steeds een nieuwe lamp te kopen en daarmee spaart u zowel uw portemonnee als het milieu.

Het aanbrengen van tochtstrips en het dichtkitten van kieren en gaten zijn eenvoudige en betaalbare eerste stappen om ervoor te zorgen dat uw huis niet onnodig warmte verliest. Isoleren is dus van wezenlijk belang om terug te gaan in je verbruik en dus daadwerkelijk te besparen.

Wilt u thuis energie besparen en bent u benieuwd welke mogelijkheden er allemaal zijn? Bij het Loket Duurzaam Wonen Plus krijgt u persoonlijk advies. Dit is een initiatief van de gemeente Overbetuwe in samenwerking met andere gemeenten. Het loket biedt praktische tips waarmee u thuis eenvoudig energie en geld bespaart. En voor sommige energiebesparende maatregelen kunt u een lening of subsidie aanvragen. Kijk op www.overbetuwe.nl/duurzaamheid voor meer informatie.

Dus ga vandaag al beginnen met besparen – zo houdt u extra geld over om in de volgende vakantie nog meer leuke dingen te doen!

Met vriendelijke groet,

• Dimitri Horsthuis - Tangelder