Samen kom je verder!

Deze week heb ik onder meer twee video’s opgenomen om onderwerpen onder de aandacht te brengen waar we als gemeente bij betrokken zijn. Als eerste was ik te vinden in het centrum van Zetten waar ik bij een paar lokale winkels boodschappen heb gedaan en winkeliers heb gesproken over de impact van de coronacrisis. Het is mooi om te zien dat na de eerste weken van hamsteren of juist helemaal wegblijven uit de winkels, mensen nu het lokale product hebben gevonden, en dat ze de omzet gunnen aan de lokale ondernemer.

Natuurlijk kan dat nog niet in alle sectoren. Het is fijn dat de contactberoepen deze week weer konden opstarten, en dat de horecaondernemers onderling contact hebben over hoe Overbetuwe er na 1 juni mogelijk uit gaat zien, met de 1,5 meter maatschappij. In gezamenlijkheid worden plannen gemaakt om elkaar te ondersteunen en hoe je de richtlijnen vanuit het RIVM moet interpreteren. Ook als gemeente denken we daarin mee over wat wel en niet kan.

En een tweede video gaat over Méér Muziek in de Klas. Dit project gaat er hopelijk voor zorgen dat muziek weer een vanzelfsprekend onderdeel van de basisschool wordt. Samen met een aantal jonge leden van Muziekvereniging Concordia en leerlingen van Basisschool de Meeuwenberg uit Driel mocht ik muziek maken voor een filmpje. Wat geweldig om te zien wat muziek met kinderen doet. En ik moet toegeven, ik werd ook weer even kind! Blazend op een blauwe trombone achter een rij met kinderen aan. En mooie samenwerking van een groot aantal organisaties om te komen tot een regionaal Muziekakkoord. Ook in de periode van corona weten we stappen te zetten. Ik hoop van harte dat muziekscholen, zangkoren, muziekverenigingen straks ook weer gezamenlijk muziek kunnen maken. Uiteraard begint die liefde voor muziek allemaal als we dit aan kinderen meegeven vanuit school door Méér Muziek in de Klas.

Beide video’s vindt u de komende tijd onder meer op mijn Facebook-account. Het zijn twee voorbeelden die laten zien dat we niet stilstaan in een periode van crisis – we kunnen ook mooie dingen doen. We hebben gelachen met de opnames in Driel en Zetten maar waaruit blijkt dat je samen toch echt veel verder komt – ook al is het dan met 1,5 meter afstand!

Met vriendelijke groet,

Dimitri Horsthuis – Tangelder