Een nieuw begin

Bloemen in bloei Foto: GBO

We hebben inmiddels de winter achter ons gelaten en zijn begonnen aan de lente. De dagen worden steeds langer, de zon laat zich steeds vaker zien en de bomen en bloemen krijgen knoppen en gaan bloeien. Al moet ik zeggen dat de sneeuw van de laatste keer en de warme periode ervoor wel anders doen vermoeden: iedere lente kan worden gezien als een nieuw begin. Halverwege maart waren de gemeenteraadsverkiezingen en ook dit is een nieuw begin. Een begin van een nieuwe gemeenteraad, waarin een nieuw college zijn start gaat maken en een periode waar de nieuwe beloften worden opgeschreven in een nieuw coalitieprogramma.

Een nieuw begin voor de evenementen in onze gemeente, die na lange tijd nu eindelijk weer door kunnen gaan. Al wordt dat wel weer in een ander perspectief gezet nu de eerste mensen uit Oekraïne onze gemeente zijn binnengekomen en een slaapplaats hebben gekregen in de Wanmolen. Hopelijk is dat voor hen ook een nieuwe periode van rust en veiligheid. De afgelopen weken hebben we meer kunnen ondernemen met elkaar. Hebben we de eerste terrasjes kunnen pakken in het prachtige mooi weer en hebben we de winkelstraten weer veel bezocht. Wat was het fijn om te zien dat de eerste ijsjes werden verkocht en dat we weer naast elkaar op de vele bankjes het gesprek met elkaar aangingen. Wat hebben we dat gemist!

In de afgelopen weken heb ik ook het werkcentrum mogen openen waarbij we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beter kunnen begeleiden naar werk. Zij raken in een werkomgeving vertrouwd aan die eerste stap naar werk. En of het nu gaat over de lente, de aankomst in een ander land, het begin van een nieuwe werkweek of het begin van een nieuw avontuur – het begint allemaal bij die kleine eerste stap, op weg naar iets moois.

Met vriendelijke groet,

• Dimitri Horsthuis - Tangelder