Algemene begraafplaats Zetten

Onder de inwoners van Zetten leeft al diverse jaren de wens voor een algemene begraafplaats. Helaas is deze mogelijkheid er tot op heden nog steeds niet. Enkele jaren geleden heeft mevrouw van de Voorde het initiatief getoond om een eerder ingeslagen traject voor realisatie algemene begraafplaats weer nieuw leven in te blazen. Gezien het aantal positieve en ook emotionele reacties was het voor Gemeentebelangen Overbetuwe heel snel duidelijk dat wij deze vraag vanuit 1 van onze kernen onze steun en aandacht moesten geven. Dit hebben wij onder andere gedaan door zowel schriftelijke als mondelinge vragen tijdens de Raadsvergadering te stellen, een motie in te dienen, die overigens is gesteund door alle overige fracties, dit belangrijke speerpunt op te nemen in ons verkiezingsprogramma en door zitting te nemen in de speciale burgerwerkgroep Algemene Begraafplaats Zetten.

Wat hebben we tot nu toe bereikt?

De realisatie is er nog niet tot op heden. De algemene begraafplaats maakt nu onderdeel uit van plan Schil Zetten-Hemmen, waarin onder andere woningen en recreatie is meegenomen. Dit plan maakt opnieuw veel los binnen Zetten-Hemmen. Want hoewel er niet te twijfelen valt over de steun voor de algemene begraafplaats, is het realiseren van woningen en recreatiedoeleinden toch een heel ander verhaal. Er zijn inmiddels al diverse bijeenkomsten gehouden voor omwonenden en andere belangstellenden, waaruit voortgekomen is dat nu 2 locaties nader onderzocht moeten gaan worden, voor realisatie van het gehele plan.

Gemeentebelangen Overbetuwe steunt de ontwikkeling van nader onderzoek van beide locaties, maar betreurt het ten zeerste dat de algemene begraafplaats nu onder gesneeuwd lijkt te worden door deze gang van zaken. Dit aangezien de algemene begraafplaats nu onderdeel is geworden van een totaal plan, waarbij het zo lijkt te zijn dat er geen voorrang verleend zou kunnen gaan worden aan ons specifieke aandachtspunt de algemene begraafplaats. En daar was het Gemeentebelangen Overbetuwe nu om te doen!

Kortom ook in de komende tijd zullen wij, Gemeentebelangen Overbetuwe ons sterk maken om deze wens, een algemene begraafplaats, binnen een afzienbare tijd, te realiseren.