Begraafplaats Zetten mag worden aangelegd

In Zetten mag de algemene begraafplaats aangelegd worden. De Raad van State heeft op woensdag 22 januari besloten dat de begraafplaats in Zetten er mag komen. Omwonenden wilden dat de hoogste algemene bestuursrechter het plan zou afwijzen, maar die wees de bezwaren van de hand en stelde daarmee de gemeente Overbetuwe in het gelijk.

Het plan voor de nieuwe begraafplaats hield de inwoners in het dorp lang bezig.

Zo’n 10 jaar geleden nam Lida van de Voorde het initiatief voor de komst van een algemene begraafplaats in Zetten. Zij zamelde meer dan duizend handtekeningen hiervoor in. Er bleek veel draagvlak voor dit initiatief te zijn, maar er bleken ook enkele tegenstanders te zijn.

Ook Gemeentebelangen Overbetuwe heeft zich actief ingespannen om de wens van de inwoners te realiseren. Een van onze raadsleden heeft zich dit dossier eigen gemaakt en ook altijd ogen en oren open gehad, niet enkel voor de voorstanders maar is ook in gesprek gegaan met de tegenstanders.

De verkeersveiligheid zou volgens omwonenden niet goed zijn bekeken, want de rouwstoeten moeten via een kleine straat naar een nog aan te leggen parkeerterrein bij de nieuwe begraafplaats.

De buurtbewoners kwamen daarop met een alternatieve route, maar die wees de rechter af. De ontsluiting via de Burgemeester Lewe van Aduardstraat naar de Sleënburgsestraat en Hoofdstraat is de beste optie, zo werd duidelijk tijdens de rechtszaak. De 16 begrafenissen die er per jaar zullen plaatsvinden, moeten volgens de Raad van State niet voor problemen zorgen.

Dit betekent dat er verder gegaan kan worden met de voorbereidingen voor de aanleg van deze algemene begraafplaats in Zetten waar uiteindelijk ruimte komt voor 400 graven.

Initiatiefneemster Lida van de Voorde is blij nu er eindelijk na 10 jaar echt begonnen kan worden met de aanleg van de algemene begraafplaats in Zetten.