Bijdrage Wanmolen Zetten

Geachte Raad, geacht college.

Op het moment dat het agendapunt Wanmolen Zetten voor een ieder in te zien was, was Gemeentebelangen Overbetuwe blij dat er een goed voorstel lag. Veel samenwerking met de dorpsraad en Zicht op Zetten, na de besluitvorming veel samenwerking met overige belanghebbenden voor verdere invulling. Kortom een goede vorm van burgerparticipatie, en een mooi voorstel Wanmolen Light. Eindelijk zicht op een toekomstgerichte multifunctionele ruimte.

Maar voorzitter Gemeentebelangen vraagt zich  echt af waarom dit voorstel pas vanavond, de laatste vergadering van deze periode op tafel ligt. Vier jaar lang hebt u aan dit dossier kunnen werken en dan nu zonder voorbereiding in een Ronde Tafel of voorbereidende vergadering wordt deze raad geacht een besluit te nemen. Een gemiste kans voor de politiek om samen met het verenigingsleven van gedachten te wisselen over een optimale oplossing voor de ruimte problematiek. Wat is er mis om dit over de verkiezingen heen te tillen. Dit komt het draagvlak en zeker de besluitvorming  ons inziens alleen maar ten goede.

Vorige week kregen wij signalen door ingezonden brieven, telefoontjes, informatiememo’s, waaruit bleek dat het toch niet zo helder was en lag. Zie vandaag ook de vele insprekers hier aanwezig. Van waar al die reacties op dit moment. Is er met alle huidige gebruikers in voldoende mate overleg gepleegd. Denk bv. aan de bowlingclub? Het voorstel vanuit een breed gedragen steun door de coalitie, dit zware dossier van de veegraad af te halen, heeft het helaas niet gehaald en daarom worden we geacht tot een besluit te komen. Wij hebben voorkeur voorde variant Wanmolen Light, temeer waar er ruimte is om over de verdere invulling te praten.

Wij hechten zwaar aan burgerparticipatie vz.  Wij gaan er dus vanuit, dat wanneer de raad vanavond  toch tot een besluit komt het verenigingsleven en andere belanghebbenden een stevige vinger in de pap hebben bij de verdere planontwikkeling en uitvoering. Richt een werk- en/of  klankbordgroep of iets dergelijks op, zodat inbreng/inspraak is gegarandeerd. Laat uw toezeggingen in dit verband geen loze beloften zijn. Kortom, zorg voor een zo’n groot mogelijk draagvlak.