Dag van de Lente

De lente begint op het noordelijk halfrond op 20 maart en eindigt op 21 juni. Astronomisch gezien begint de lente als de dag en de nacht even lang zijn. Maar waar staat de lente nog meer voor? De afsluiting van de winterse periode en het begin van de natuur die weer in bloei wordt gezet. Het begin van avonden met langer licht en het langer buiten kunnen verblijven. De periode van de voorjaarsschoonmaak waarin het gehele huis binnenstebuiten wordt gekeerd en men fris de nieuwe periode van het jaar kan inluiden. Ook de eerste bloemen in de velden en langs de weg markeren de lente. Narcissen en krokussen horen hier uiteraard bij, die deze pracht aan kleuren de rest van de natuur wakker schudden om hetzelfde te doen: Bloeien en groeien!

De lente waarbij Pasen het feest is om mee af te trappen. Het is een feest dat in het christendom wordt gevierd dat Jezus is opgestaan uit de dood. Hier in Nederland en andere landen met een Germaanse oorsprong, is het feest gecombineerd met het Germaanse Ostara-feest. Ostara is de godin van de dageraad (nieuwe dag), het (nieuwe) leven en de vruchtbaarheid. Daarom wordt dit feest ook gecombineerd met eieren al symbool van het nieuwe leven. Het zoeken van de eieren is een oude traditie waarbij de eieren ook worden voorzien van een kleurtje.

Maar wat heeft dit met politiek te maken? Denk aan 21 maart de verkiezingen voor de gemeenteraad. Een nieuwe frisse periode met een nieuwe gemeenteraad die ook een nieuwe periode gaat inluiden. Een nieuwe termijn voor onze gemeente Overbetuwe.