GBO woedend over de OZB verhoging van 20% 

Dinsdag 11 november dienden wij als Gemeentebelangen Overbetuwe (GBO) een voorstel (amendement) in om de forse OZB-verhoging van ruim 20% te beperken tot een redelijk en eerlijk percentage. Wij vinden het onacceptabel dat inwoners de rekening krijgen gepresenteerd.

In ons voorstel houden we de stijging beperkt tot het inflatiepercentage plus 5% een verhoging die nog te verantwoorden is. 

Helaas hield de coalitie vast aan de 20% OZB-verhoging. Een pijnlijke keuze die onze inwoners direct in de portemonnee gaat raken.

Wij zijn teleurgesteld dat gezond verstand en maatwerk (doorvoeren van besparingen) het opnieuw verloren heeft van politieke onwil. Daarom hebben wij tegen de begroting van 2026 gestemd. 

GBO blijft zich inzetten voor een begroting waarbij de kosten voor onze inwoners betaalbaar blijven.

Afbeelding hieronder kunt u zien welke partij vóór en welke partij tegen de begroting 2026 met een OZB verhoging van 20% heeft gestemd.