Nieuwe kinderburgemeester gezocht!

Wie volgt Wies van de Werf, onze eerste kinderburgemeester, op? De komende twee maanden worden weer spannende maanden voor leerlingen uit groep 7.

Vorig jaar april werd Wies van de Werf, onze eerste kinderburgemeester. Dit naar aanleiding van een unaniem aangenomen motie, ingediend door Gemeentebelangen Overbetuwe, tijdens de behandeling van de kadernota in juni 2015. De motie heeft als titel; Jong geleerd is oud gedaan. De jeugd heeft en is onze toekomst. Investeren in onze jeugd blijft daarom een belangrijke factor voor de politiek. Dus ook de jeugd zo vroeg mogelijk betrekken bij de politiek. Leren discussiëren op de basisschool, hoe zit de politiek nu eigenlijk in elkaar, wie doet wat en wie heeft welke bevoegdheden. Dit zijn een aantal zaken waarvan Gemeentebelangen Overbetuwe het belangrijk vindt dat kinderen in een vroeg stadium hiermee om kunnen gaan en dit leren. Er wonen veel kinderen in onze gemeente, maar de afstand naar de politiek toe is voor hen erg groot. Een kinderburgemeester kan deze afstand overbruggen.

En dat is gebleken afgelopen jaar. Wies van de Werf heeft haar functie als eerste kinderburgemeester vol verve uitgevoerd. Met haar spontane, sprankelende verschijning, absoluut niet op haar mondje gevallen, heeft zij afgelopen jaar, de kinderburgemeester een podium gegeven in Overbetuwe en daarbuiten! Wat zijn we trots op haar!

Maar, kinderburgemeester word je maar voor 1 jaar. Dus nu is het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe kinderburgemeester. Samen met de burgemeester en een medewerkster vanuit de gemeente Overbetuwe ga ik aan de slag om een geschikte kandidaat te zoeken. Leerlingen uit groep 7 kunnen tot 18 april aanstaande een sollicitatie brief sturen naar kinderburgemeester@overbetuwe.nl. (kijk hiervoor ook op de site van gemeente Overbetuwe) Op woensdag 17 mei nodigen we 5 kinderen uit voor een sollicitatie gesprek, en op 30 mei zal Wies van de Werf haar taken overdragen aan de nieuwe kinderburgemeester.
En wie wil nu geen nieuwe kinderburgemeester worden van gemeente Overbetuwe?

Vandaar het feit dat de komende twee maanden spannend zullen worden voor leerlingen uit groep 7.  En voor mijzelf? Ook ik vind het spannend, maar vooral geweldig om dit te mogen doen!

Ineke Janssen-Huijs
Raadslid Gemeentebelangen Overbetuwe