Voorlezen, waarom?

Op woensdag 24 januari start de 15e editie van de Nationale Voorleesdagen 2018. Met een groots Nationale Voorleesontbijt worden de dagen, die duren t/m 3 februari, afgetrapt. Basisscholen, bibliotheken, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven doen hier massaal aan mee.

Voorlezen prikkelt de fantasie, zorgt voor plezier en ontwikkelt het taalgevoel. De voorleesdagen hebben tot functie om iedereen bewust te maken van het belang van voorlezen. Tijdens deze dagen staat het prentenboek voor peuters en kleuters centraal.

Vaak wordt het voorlezen minder zodra het kind zelf leert en kan lezen. Dat is jammer, want ook op oudere leeftijd blijft voorlezen van essentieel belang voor de ontwikkeling van de taalvaardigheid voor het kind.
Maar niet alleen de ontwikkeling is belangrijk, het is vaak ook een rustig moment waarop het kind tot rust kan komen van alle hectiek van de dag. Voorlezen brengt ook een geborgenheid, gevoel van veiligheid met zich mee.

De ontwikkeling van taalvaardigheid door het voorlezen is in het volwassen leven van groot belang. Niet goed kunnen lezen beïnvloed je leven in grote mate, maar het minder goed uit je woorden komen kan van invloed zijn op het beroep wat je later zou willen doen. De basis die wordt gelegd bij het voorlezen is een vaardigheid die op latere leeftijd steeds moeilijker wordt om in te halen.

Maar bovenal is voorlezen, aan kleine en grotere kinderen, vooral gezellig en leuk. Zoek je inspiratie voor het prentenboek of wil je meer informatie over de voorleesdagen kijk dan op www.nationalevoorleesdagen.nl .