Vragen over gemeenschapsactiviteiten in Overbetuwe

Krantenbericht De Gelderlander

Vandaag is er een schriftelijke vraag gesteld door Henk Vreman aan de leden van het college van burgemeester en wethouders.

Inleiding/Aanleiding:

Tot onze verbazing en teleurstelling hebben we moeten vaststellen, dat er gedurende het eerste weekend van september geen kermis in Elst plaatsvindt. Dit terwijl er in omringende kleinere tot veel kleinere dorpen in afgelopen en komende weken gewoon kermissen zijn of worden gehouden. Denk in dit verband bv. aan Gendt, Bemmel, Driel en Herveld.

Wij realiseren ons verder, dat dit jaar evenmin een aantal andere activiteiten/ evenementen in onze gemeente doorgang hebben gevonden, waarvan de oorzaken erg divers zijn. Denk bv. aan corona, onvoldoende financiƫle middelen of een tekort aan vrijwilligers. In het besef, dat dit de leefbaarheid in onze kernen niet bevordert, stellen wij hieronder een aantal vragen, ofschoon wij er ons terdege van bewust zijn, dat een fors deel van de activiteiten in onze kerkdorpen geprivatiseerd zijn en de gemeente daarom geen of slechts een beperkte rol heeft (stimuleren en inspireren). We hebben bij deze vragen het meest actuele voorbeeld (kermis in Elst) als leidraad genomen.

Vragen:
1. Hoe lang is het bij u bekend, dat er door de Stichting, die de organisatie verzorgt, vanwege gebrek aan belangstelling van de exploitanten geen kermis in Elst kan worden gehouden?
2. Waarom is de publiciteit daarover relatief gering geweest, waardoor veel inwoners echt zijn verrast?
3. Hebt u ondanks de privatisering initiatief genomen om met de Stichting in overleg te treden om te pogen alsnog een kermis te organiseren en zo nee waarom niet?
4. Hebt u als college eraan gedacht om op een stimulerende manier bv. de ondernemersvereniging of andere partijen/ verenigingen uit te nodigen om de kermis te organiseren?
5. Hebt u overwogen om bloeiende, grote verenigingen te benaderen om vrijwilligers te leveren voor bv. de kleedjesmarkt in Elst en andere activiteiten in onze gemeente, opdat de kans dat activiteiten/evenementen wel doorgang kunnen vinden wordt vergroot?
6. GBO maakt zich zorgen over de mogelijkheden voor gemeenschapsactiviteiten in Overbetuwe. Deelt u deze zorgen en zo ja bent u voornemens hierin maatregelen te treffen?

Gelieve hierop zo spoedig mogelijk een antwoord te geven.

Ondertekening:

• Henk Vreman