Wonen in Overbetuwe

Woonruimte is langzamerhand schaars aan het worden in Nederland en zo ook in onze gemeente. Dat geldt ook voor betaalbaar wonen. Er is een tekort aan sociale huur- en koopwoningen, maar gelukkig lopen we de achterstand in. Woningbouwprojecten duren nu eenmaal lang en helemaal als er weerstand is dan kan het al gauw enkele jaren duren voordat realisatie mogelijk is. In de gemeente Overbetuwe hebben wij als coalitiepartner diverse woningbouwprojecten gestimuleerd. Denk bijvoorbeeld aan Hart voor Heteren (winkels en wonen) waar momenteel de realisatie van plaatsvindt. In iedere kern zijn er op dit moment wel initiatieven te noemen waar al gestart is, of waar er plannen voor woningbouw zijn. Denk bijvoorbeeld aan Zetten-zuid, Driel Zuid-Oost, Danenberg Oosterhout maar ook het hoofdlijnenakkoord van de Pas in Elst en het Land van Tap.

Naast grootschalige bouwprojecten zijn er ook diverse kleinere die nu van de grond komen, en niet enkel gezinswoningen, ook woningen voor senioren en starters en wonen met zorgvoorziening. Tel daarbij op dat woningen die nu gebouwd worden geen gasaansluiting meer krijgen en dus op andere manieren hun verwarming moeten invullen. Hetzelfde geldt voor andere eisen voor het bouwen, denk hierbij aan duurzaamheid zoals circulaire grondstoffen te gebruiken. Hierbij hebben we in de gemeenteraad afgesproken dat het aandeel sociale woningbouw (lees betaalbare woningen) minimaal 30 procent is. Wij zijn ook onderdeel van de zogenaamde “Woondeal Arnhem-Nijmegen” waarin we op grotere schaal de woningbouw van de omliggende 12 gemeenten inventariseren en besturen. En qua aantallen woningen die in de komende jaren worden gebouwd doen wij het behoorlijk goed.

Kortom er is de laatste jaren beleid gestart om aan de vraag naar meer, maar ook gedifferentieerd te bouwen te voldoen, en de weg daarnaartoe te besturen. Vanuit GBO hebben wij daar ook vanuit onze coalitie verschillende steentjes bijgedragen, en dat blijven wij doen. Wonen is één van onze belangrijkste levensbehoeften, dus daar moeten we wel goede invulling aan geven Het huidige woningbouwprogramma heeft een looptijd tot en met 2028. In figuur 2 is het aantal verwachte opleveringen per jaar zichtbaar. Het aantal opleveringen ligt dit jaar naar verwachting onder het gemiddelde; in 2023 verwachten we een piek in het aantal opleveringen.

Vorig jaar heeft de regio Arnhem-Nijmegen de Woondeal met het Rijk en de provincie ondertekend. De Woondeal moet het functioneren van de woningmarkt in de regio structureel verbeteren, de woningbouwproductie met oog voor circulariteit en duurzaamheid op niveau brengen én de leefbaarheid verbeteren. Bovendien zijn in de Woondeal voor Overbetuwe een tweetal specifieke versnellingslocaties aangewezen waarmee we de woningbouw een extra stimulans willen geven door deze ‘’zachte plannen’’ naar voren te halen. Voor Overbetuwe zijn dat de woningbouwprojecten De Pas en Driel Zuidoost. Daarnaast hebben we de prioriteringssystematiek aangepast op de versnellingsambitie uit de Woondeal. Door twee prioriteringsrondes per jaar te houden richten we ons op extra versnelling van de woningbouwproductie.

Lees ook: Een leven lang wonen, in Overbetuwe

Contactpersoon: