Wonen in Overbetuwe

De grote vraag naar woningen zet druk op de taak van het kabinet om de bouw van ongeveer 900.000 woningen mogelijk te maken. Gemeenten hebben een belangrijke rol in deze opgave. Een complexe opgave, zeker omdat deze samenhangt met andere opgaven en de vraag vanuit verschillende doelgroepen alleen maar urgenter is geworden. Zo moet een groot deel van de woningen betaalbaar worden gebouwd. En betaalbaar blijven om geschikt te zijn voor doelgroepen met lagere inkomens. We zien dat ongewenste effecten zich voordoen op de woningmarkt. Daarom bekijken we welke woonbeschermingsmaatregelen we hiervoor kunnen inzetten, zoals een zelfbewoningsplicht en een doelgroepenverordening. Bij zelfbewoningsplicht moet degene die het huis koopt, er ook zelf gaan wonen. De doelgroepenverordening is een regel die het mogelijk maakt om in het bestemmingsplan percentages te reserveren voor sociale huur, middenhuur en goedkope koopwoningen en bijbehorende prijzen en doelgroepen.

Afspraken met woningcorporaties
Op dit ogenblik zijn we in gesprek met de woningcorporaties over de zogeheten prestatie afspraken. Daarin staat wat de plannen zijn voor het komende jaar. Door het afschaffen van de verhuurderheffing per
1 januari 2023 komt er bij corporaties geld vrij om te investeren. Dat geld kunnen de woningcorporaties gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe woningen te bouwen of bestaande huizen te verduurzamen. Zij beslissen dat niet alleen. Volgens de Woningwet moeten zij hierover overleggen met gemeenten en met huurders. Zo hebben we de afspraak dat minstens 30% van de nieuwe woningen in Overbetuwe sociale huur wordt.

Woonagenda Overbetuwe 2025
In onze nieuwste ‘Woonagenda Overbetuwe 2025’ staat welke rol we de komende jaren als gemeente hebben en hoe we de rol zien van onze partners. Denk aan woningcorporaties, inwoners, commerciële ontwikkelaars
en maatschappelijke partners zoals zorgorganisaties. Via vier thema’s werken we uit welke ontwikkelingen we zien, wat onze ambities zijn én wat we gaan doen om die ambities te realiseren. We sluiten de Woonagenda af met een lijst van prioriteiten voor de komende tijd: aan welke bouwprojecten geven we voorrang? Nog dit kwartaal ga ik hierover met de gemeenteraad in gesprek.

We werken binnen en buiten het gemeentehuis dus hard aan de voorbereiding en uitvoering van woningen in Overbetuwe. De komende tijd hoort en leest u daar meer over. Wilt u intussen weten wat er in de Woonagenda staat? Klik hier om naar de website van de Gemeente Overbetuwe te gaan voor de Woonagenda.

Met vriendelijke groet,

• Dimitri Horsthuis - Tangelder