Vraag van Vandaag 2

De laatste drie dagen voor de verkiezingen hebben we de Vraag van Vandaag. Tijdens onze verkiezingscampagne kregen wij vaak dezelfde vragen. Vandaag zullen wij op vraag 2 antwoord geven net als in onze campagne.

Vraag 2: Wat is het verschil tussen de Gemeente, gemeenteraad en gemeentebelangen Overbetuwe?

Als je de krant leest of op sociale media kijkt lijkt het allemaal één pot nat en is het eigenlijk altijd de gemeente die iets (niet) heeft gedaan. De gemeente is natuurlijk ook het decor maar de beslissingen worden genomen door de gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en op bepaalde terreinen door de burgemeester. Nou ja ook niet helemaal waar want de echte werkpaarden zijn natuurlijk de ambtenaren die de besluitvorming voorbereiden. Dat mogen we niet vergeten.

De gemeenteraad stelt de kaders vast. Denk dan bijvoorbeeld aan de woningnota waarin op 7 februari 2017 de afspraak is gemaakt dat er een x aantal woningen zou worden opgeleverd in de sociale sector. Het college van B&W is vervolgens verantwoordelijk voor de uitvoering. Doet het college dit niet naar behoren dan is de gemeenteraad weer aan zet om het college aan de tand te voelen.

Op sociale media wordt Gemeentebelangen Overbetuwe (GBO) soms verward met de gemeente Overbetuwe. GBO is echter een van de twee lokale partijen in de gemeente Overbetuwe. De partij is ontstaan uit een fusie tussen de Dorpslijst Elst en Overbetuwe Lokaal. Dankzij jouw stem hebben we in 2014, 4 zetels in de gemeenteraad gekregen en de afgelopen vier jaar laten zien een partij te zijn die staat voor transparantie, laagdrempelig is en oprecht gelooft dat we door met je samen te werken, nog meer kunnen bereiken. Wij staan voor leefbaarheid, zekerheid van zorg en zijn toekomstgericht maar bovenal staan we voor een duidelijke communicatie en burgerparticipatie. Niet voor de vorm maar omdat jij als geen ander weet wat er in jouw buurt nodig is. Wij zijn er voor jou.

Wil je weten hoe de zetelverdeling binnen de gemeenteraad was afgelopen vier jaar, wie plaats had binnen het college van B&W en wie dus de meeste invloed heeft kunnen uitoefenen? Kijk op de website van de gemeenteraad op www.raadoverbetuwe.nl. Bedenk dat je met jouw stem bepaalt wie de komende vier jaar de besluiten gaan nemen. Ga naar de stembus woensdag en laat je horen.