Teams? Teams!

Week 2 van de corona-maatregelen sluit ik af met een wandeling in de gemeente Ede. In de Tweede Wereldoorlog was de omgeving van Ede het toneel van enkele gevechtshandelingen. In september 1944 ging Operatie Market Garden van start met een gewaagd plan van de geallieerden om via Nederland door te stoten naar Duitsland.  Operatie Market Garden en het begin van onze vrijheid. Dit jaar 75 jaar geleden. Onze vrijheid – die we vandaag de dag nog beter kunnen begrijpen met de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Wat is het dan bizar dat we juist in de periode wanneer we onze vrijheid uitbundig willen vieren in ‘intelligente lockdown’ zitten.

Het openbare leven zal nog zeker tot 1 juni voor een groot deel platliggen. Alle vergunningsplichtige evenementen en samenkomsten tot die datum zijn door het kabinet geschrapt. Het betekent dat er in het jaar van 75 jaar bevrijding geen openbare dodenherdenkingen en Bevrijdingsfestivals in de diverse kernen in de gemeente Overbetuwe zullen zijn. Wat zullen we straks juist onze vrijheid nog uitbundiger vieren, nu we zo intens meemaken wat vrijheidsbeperking betekent. Wie had dat een maand geleden verwacht?

Thuiswerken is voor mij het nieuwe werken geworden in deze twee weken. Nieuwe begrippen als Teams en Zoom hebben hun intrede gedaan. Dit zijn communicatieplatforms om te chatten met collega’s en om te video-vergaderen. Ik wist wel dat we in teams samenwerkten, maar Teams als middel om de teams nog te kunnen spreken, is een geheel andere wereld.  Het beeldbellen en de videoconferencing waren niet nieuw voor mij, maar wel in mijn werk als wethouder. Persoonlijk contact, door met mensen, verenigingen en organisaties in gesprek te zijn, is de basis van ons werk. Dat mis je wel!

Ik ben een mensenmens en dan is videobellen trouwens toch wel een uitkomst. Je ziet je collega’s in een thuissituatie en begint een gesprek over hoe het persoonlijk met iemand gaat. Dat brengt je ook dicht bij elkaar. Je krijgt spontaan rondleidingen door het huis en weet hoe de familiesamenstelling is omdat de kids op de achtergrond af en toe even inbreken omdat er een vraag vanuit huiswerk beantwoord moet worden of omdat een stuk speelgoed weg is. Ik heb respect gekregen voor de thuiswerkende ouder die ook docent is geworden.

We zijn flexibel en veerkrachtig in deze tijd en daar ben ik trots op. Laten we er samen het beste van maken. Zo kunnen we, ondanks de afstand, juist dichter bij elkaar komen.

Dimitri Horsthuis – Tangelder
Wethouder