Verkiezingsprogramma 2022-2026

Gemeentebelangen Overbetuwe (GBO) staat voor de belangen van al onze inwoners, ondernemers en organisaties en weegt deze belangen steeds zorgvuldig af tegen het brede algemene belang. Met het hoofd voor de hele gemeente, met het hart voor alle inwoners.

Als lokale partij staan wij dichter bij je dan de landelijke partijen. Voor ons zijn het de lokale onderwerpen die ertoe doen. Het zijn immers jouw onderwerpen. Lokale politieke vraagstukken kunnen het best plaatselijk worden opgelost met lokaal maatwerk.

We vinden het belangrijk dat gemeentelijk beleid lokaal naar de kernen vertaald wordt. Dat doet recht aan de eigenheid van de verschillende kernen: Andelst, Driel, Elst, Hemmen, Herveld, Heteren, Oosterhout, Randwijk, Slijk-Ewijk, Valburg en Zetten. We kennen de verschillende kernen, zijn sterk vertegenwoordigd in de kernen en vertrouwen op de kracht van de mensen die er wonen en werken. GBO streeft ernaar de leefbaarheid van onze kernen samen met de inwoners te optimaliseren.

Leefbaarheid is een ruim begrip. Het gaat voor GBO om de vraag hoe aantrekkelijk de inwoners hun woonomgeving ervaren. Daar kan heel verschillend over worden gedacht. Juist daarom is het voor GBO belangrijk om met alle inwoners, bedrijven en organisaties voortdurend in gesprek te zijn en zo samen te zorgen voor mooie, veilige en dus leefbare kernen in Overbetuwe. Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners participeren in de ontwikkeling van hun omgeving.

De afgelopen vier jaar heeft GBO verantwoordelijkheid genomen om Overbetuwe voor je te besturen. Niet alles wat we wilden hebben we gerealiseerd, maar wel veel. We zijn echter nog lang niet klaar. We willen de komende vier jaar op de ingeslagen weg doorgaan en hebben duidelijke speerpunten geformuleerd voor een maatschappelijk betrokken en toekomstbestendig Overbetuwe met extra aandacht voor wonen, werken, leven en meedoen.

De wereld om ons heen verandert snel, niet alles is vier jaar vooruit te voorzien. GBO speelt hier actief op in en is gesprek met onze inwoners om zo te horen wat er écht leeft en speelt in de kernen. We bezoeken bijvoorbeeld de dorpsraden en wijkplatforms. Ook nodigen we inwoners graag uit voor onze fractievergaderingen. Verder heeft GBO een panel opgezet. Via dat panel vraagt GBO regelmatig naar de mening over allerhande actuele zaken. Digitaal, kort makkelijk en eenvoudig. Er doen al ruim 400 inwoners aan mee. Ook onderdelen van dit programma zijn aan dit panel voorgelegd.

Wil je ook meedoen? Aanmelden kan via www.overbetuwepanel.nl. De resultaten nemen wij mee in onze besluitvorming. GBO hoort het graag.

Lees hier het gehele verkiezingsprogramma 2022-2026