Bouwplannen Schuytgraaf

Schuytgraaf bouwlocatie Bron: De Gelderlander

De gemeente Arnhem wil vasthouden aan de bouw van 198 woningen en vier bouwlagen in Schuytgraaf. Zij stellen dat de gemeente Arnhem en de gemeente Overbetuwe het niet eens worden en omschrijven dat als “agree to disagree”. De gemeente Arnhem erkent dat het tegen eerder gemaakte afspraken in is, maar noemen de woningnood en de grondpositie van de gemeente Arnhem als reden om hun plannen in Schuytgraaf op velden 26 en 27 door te zetten. Ook stellen ze dat het eerdere plan veel twee-onder-een-kappers telde en het huidige plan meer rijtjeswoningen. Dat zou meer woningen EN meer groen opleveren.

GBO begrijpt de grote behoefte aan woningen, daarom zijn wij een groot voorstander van het doorpakken bij bouwen. Wij zijn daarnaast ook van mening dat het voor de leefbaarheid belangrijk is dat er voldoende groen in en rondom stedelijk gebied aanwezig, zodat er voldoende mogelijkheden zijn om te ontspannen en te recreƫren. Park Lingezegen is daar een mooi voorbeeld van. In 2010 is dit vastgelegd tussen de omringende gemeentes: Overbetuwe, Lingewaard, Arnhem en Nijmegen. En is een openbaar lichaam opgericht om het park te realiseren en te beheren.

Arnhem wil nu eenzijdig deze afspraak verbreken. Voor GBO is dat niet acceptabel. Wij zijn mening dat je met elkaar in overleg gaat als je een overeenkomst wilt openbreken en niet dat je dit eenzijdig meedeelt. Zeker niet tussen buurgemeentes. GBO zal zich hier absoluut tegen blijven verzetten, desnoods via gerechtelijke stappen.

We “agree to disagree” zegt Arnhem en wil gewoon doorgaan met bouwen zonder aan de belangen van Overbetuwe en haar inwoners te denken. “If we agree, we agree”! zou GBO daar tegenover willen zetten.

Lees het gehele artikel hier in de Gelderlander.

• Fractievoorzitter

Oosterhout