Column van wethouder René Post

2023 is begonnen! Ik wens iedere lezer een mooi en gezond jaar toe. Als wethouder ben ik onder andere verantwoordelijk voor de schuldhulpdienstverlening in onze gemeente. Ik weet dus dat er ook dorpsgenoten zijn die met zorgen dit nieuwe jaar ingingen. Daar sta ik graag komend jaar voor klaar. Bijna iedereen heeft last van de hoge energieprijzen. Ook bij mij thuis gaat de verwarming een paar graden lager en scheelt ons veel geld. Het gebruik van de app van de energieleverancier neemt vormen aan van een gameverslaafde.

Financiële zorgen
Ondanks de energietoeslag, energieplafond en energiekorting verwachten we dat er meer mensen in de financiële problemen komen. Problemen die kunnen leiden tot schulden. Gemeente Overbetuwe heeft een zeer deskundig team die klaar staan om u te helpen. Ik nodig u uit om contact met ons op te nemen als u het financieel even niet meer overziet. Ons sociaal team is er om hierbij te ondersteunen!

Inkomensgrens energietoeslag omhoog
Mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum hebben in 2022 al een energietoeslag ontvangen van €1300,00. Ook in 2023 kunnen inwoners een energietoeslag tegemoet zien. De gemeenteraad stelde voor om de inkomensgrens te verhogen tot 130%. Dat betekent dat u de toeslag al kunt aanvragen wanneer uw inkomen tot 130% van het sociaal minimum is. Daar ben ik als wethouder heel blij mee.

Zorgverzekering met compensatie van gemeente
Het college besloot in december om de resterende coronagelden in te zetten voor de verlaging van de premies voor collectieve zorgverzekering. Dat houdt in dat inwoners met een laag inkomen gebruik kunnen maken van deze regeling zodat zij een goede zorgverzekering kunnen afsluiten met compensatie vanuit de gemeente. Naast de bestaande bijdrage is er zo een korting op aanvullende pakketten. In december switchte veel mensen van zorgverzekering. Ik hoop dat hier veel gebruikt van is gemaakt!

Niet alleen mensen met een laag inkomen worden ondersteund. Stichtingen en (sport)verenigingen met eigen vastgoed hebben ook te maken met hoge energielasten. Daarom besloot het college een deel van de resterende coronagelden in te zetten voor een extra steuntje in de rug. De bijdrage van €4000.- is expliciet bedoeld voor verenigingen die zelf opdraaien voor de energielasten. Eerder kregen alle stichtingen en verenigingen een bijdrage.

Vriendelijke groet,

• René Post