Denk mee over de toekomst van Overbetuwe

Foto: Waterschap Rivierenland

Hoe willen we in de toekomst wonen, werken en recreëren? Dit beschreven we 4 jaar geleden in onze Omgevingsvisie Overbetuwe 2040. Deze visie betekent wat voor iedereen die in Overbetuwe woont, werkt of op een andere manier actief is. Daarom schreven we deze visie destijds in samenwerking met inwoners, bedrijven en verenigingen en andere lokale organisaties. In de afgelopen jaren kwamen steeds meer uitdagingen op ons af. Deze ontwikkelingen dwingen ons om nog scherpere keuzes te maken over de toekomst van uw leefomgeving. Daarom gaan we de Omgevingsvisie vernieuwen. Graag nodig ik u uit om hierover het komende jaar met ons mee te denken.

Waarom een Omgevingsvisie?
In de Omgevingsvisie staat de toekomstvisie voor de leefomgeving in Overbetuwe. Denk aan de verdeling van woonwijken, bedrijventerreinen, landbouw, natuur, wegen, sportparken, winkels en andere voorzieningen. De kwaliteit hiervan moet op niveau blijven en waar dat kan beter worden, ook voor generaties na ons. Ook in de toekomst willen we immers dat er voor iedereen in Overbetuwe een woning is, dat er genoeg banen zijn én dat de omgevingskwaliteit of leefbaarheid op orde zijn. Daarnaast moeten we bepalen hoe we in de toekomst omgaan met klimaatveranderingen, duurzame energie, landelijk gebied en de bereikbaarheid en leefbaarheid van de kernen.

Voor welke uitdagingen staan we?
Zeker de laatste jaren hebben we te maken gekregen met steeds meer uitdagingen: de woningnood, de stikstofuitstoot, de beperkte ruimte op het energienet, de effecten van XXL-logistiek, wateroverlast, langdurige droogte, enzovoorts. En dan zijn daar ook nog omstandigheden waar we geen invloed op hebben, zoals de oplopende rente, stijgende prijzen en schaarste aan personeel. Het is een hele puzzel om desondanks de ambities voor onze gemeente op tijd te realiseren.

In de komende 15 à 20 jaar verwachten we dat ongeveer 4.000 woningen gerealiseerd moeten worden. Verdeeld over alle kernen, met de grotere ontwikkelingen geclusterd in Elst, Heteren en Zetten. Tegelijkertijd willen we ons mooie middengebied open en landelijk houden met een goede bereikbaarheid tussen de kernen. Dat kan alleen door nog scherper prioriteiten te stellen: hoe kunnen we duidelijk krijgen wat wij samen echt belangrijk vinden?

Uw advies is belangrijk voor ons
De komende tijd gaan we aan de slag met het opstellen van scenario’s voor de kaart van Overbetuwe. We gaan u vragen om ons te adviseren over die scenario’s. Wat vindt u belangrijk voor uzelf, uw kinderen, bedrijven, verenigingen én het welzijn van ons allemaal? Hoe u dat advies kunt geven, laten we u later dit jaar weten via de gemeentepagina en onze andere informatiekanalen. Ik kijk uit naar veel waardevolle reacties. Uw inbreng is belangrijk om de juiste keuzes te maken voor de toekomst van Overbetuwe.

Hartelijke groet,

• Dimitri Horsthuis - Tangelder