Uit de raad… MGR SDCG wat is dat nu weer?

Bij aanvang van de raadsbehandeling van de MGR SDCG zal menigeen zich hebben afgevraagd wat voor geheimtaal dit is, MGR SDCG. Vandaar dat ik daar graag enige aandacht aan wil besteden, en ik zal proberen dit in Jip en Janneketaal te doen zodat het voor iedereen weer te begrijpen valt. Allereerst de letters, die staan voor de afkorting van: Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland. SDCG staat dus gewoon voor het vakgebied van het Sociaal Domein in het geografische gebied van Centraal Gelderland. Het is een uitvoerende organisatie die door ons omringende gemeentes is opgericht nadat in 2015 diverse onderdelen van het sociaal domein onder verantwoording kwamen van de lokale gemeentes. De regeling is getroffen met de volgende 11 gemeenten: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.

De regeling heeft sinds kort 6 modules. Inkoop Sociaal domein, Onderwijs (Regionaal Bureau Leerplicht), WgSW (Werkgeverschap sociale werkplaats), WSP (Werkgevers service punt) en Beheer. De laatste module (6) is onlangs toegevoegd en betreft Facilitering overige taken. Het voert te ver om alle afzonderlijke modules hier te behandelen, maar duidelijk is wel dat het hier gaat om uitvoering van belangrijke onderdelen. Overbetuwe doet mee aan alle modules. Door de uitvoering te beleggen in zo’n gezamenlijk opgerichte organisatie is er behalve efficiency en continuïteit, ook mogelijk om expertise binnen te halen. Tijdens de afgelopen raadsvergadering is er besloten over de aangepaste begroting. Die moest aangepast worden vanwege de oplopende kosten van zowel de hoge inflatie alsmede de loonkostenstijgingen.

Daarnaast is er ook besloten over wijzigingen. Hoofdzakelijk vanwege wetswijzigingen en de uitbreiding met de zesde module. Ik hoop hiermee meer inzicht gegeven te hebben in wat ogenschijnlijk iets ingewikkelds lijkt, maar wat in feite gewoon logisch nadenken is. En dan blijkt dat het raadslidmaatschap ineens een stuk leuker te zijn!

Met vriendelijke groet,