Verkeer(d)

Aurelius Elst ©Erwin Tobben

GBO vindt veiligheid voor onze inwoners belangrijk, ook in het verkeer. De afgelopen maanden zijn er door inwoners binnen onze gemeente meerdere onveilige verkeerssituaties onder de aandacht van de gemeente gebracht:

In Elst vragen inwoners van de Aurelius en Apollo al enige tijd om een oplossing tegen het gebruik van hun straat als sluiproute naar de achtergelegen wijk. Aurelius is een smalle weg zonder stoep of fietspad waarop de huizen direct aansluiten. Er wordt regelmatig (veel) te hard gereden en de aansluitende kruisingen zijn erg onoverzichtelijk.

In Oosterhout wordt al jarenlang te hard gereden. In zones waar 30 kilometer per uur is toegestaan, zoals de Dorpsstraat en de Peperstraat zijn snelheden boven de 50 kilometer per uur geen uitzondering. In de Stationsstraat en de Oosterhoutsestraat, waar maximaal 50 kilometer per uur mag worden gereden, zijn snelheden van 70 tot 100 kilometer per uur eerder regel dan uitzondering. Daarnaast is de gevaarlijke T-splitsing Stationsstraat/Vredesplein/Dorpsstraat een punt van zorg. Dit werd nog eens pijnlijk duidelijk toen afgelopen zomer een auto uit de bocht vloog, door het hek reed en tot stilstand kwam op de speelplaats van het kinderdagverblijf.

Oosterhout De Klompjes kinderopvang © Rene Post

Gesprekken tussen inwoners van Oosterhout en Elst en de gemeente hebben tot nu toe niet tot oplossingen geleid. De gemeente heeft de inwoners geadviseerd om zelf actie te ondernemen door middel van spandoeken, spaaracties en stickeracties. Ook werd geadviseerd om hardrijders actief aan te spreken.

GBO vindt het niet juist dat de oplossing voor onveilige verkeerssituaties primair bij inwoners wordt neergelegd en heeft hierover vragen gesteld. We blijven de verkeersveiligheid in Overbetuwe volgen.

Ans Huisman
anshuisman@gemeentebelangenoverbetuwe.nl