Wandelen in Overbetuwe

Bron foto: Pixabay

Wandelen in Overbetuwe is een populaire bezigheid. Sommigen doen het alleen om tot rust te komen na een drukke dag. Anderen vinden het juist fijn om met buurtgenoten lopen. En laten we de georganiseerde wandelclubs niet vergeten. Wandelen is voor velen laagdrempelig; stap met stevige schoenen de deur uit en u bent al begonnen voordat u de oprit af bent.

(On)bekende wandelpaden
Naast de vertrouwde ommetjes in de wijk, zijn er ook veel onontdekte wandelpaden in de buitengebieden van Overbetuwe. Sommige paden zijn duidelijk aangegeven met bordjes, terwijl anderen minder gemarkeerd zijn en in de loop der tijd zijn ontstaan.

De afgelopen maanden hebben we de wandelpaden bekeken, samen met enthousiaste wandelliefhebbers uit de gemeente. Deze ervaren wandelaars deelden hun favoriete routes en handige tips, zoals de beste looprichting.

200 kilometer aan wandelroutes
Uiteindelijk hebben we ongeveer 200 kilometer aan bestaande wandelroutes in Overbetuwe gevonden! De kunst is nu om deze routes met elkaar te verbinden en aan te sluiten op de wandelroutes in aangrenzende gemeenten. Zo ontstaat er één groot wandelnetwerk in Gelderland, waarbij ook de wandelroutes van de 17 andere gemeenten in de Groene Metropoolregio samenkomen. We verwachten volgend jaar meer te weten over hoe dit netwerk eruit gaat zien.

Samenwerken met inwoners
Het is prettig om met zulke betrokken inwoners samen te werken. Dit is voor mij een prachtig voorbeeld van hoe inwoners en de gemeente gezamenlijk iets moois tot stand brengen. Wandelen is gezond, en binnenkort kunt u meer dan 200 kilometer door Overbetuwe wandelen zonder ooit hetzelfde pad te betreden. Wandelen verveelt nooit!

Vriendelijke groet,

• René Post